A komplett autószerelés rejtelmei

  1135 BUDAPEST, TAHI U. 87.

info@tolgyesiautoszerviz.hu

Sok általános tévhittel találkozunk komplett autójavító tevékenységünk során, melyeket bejegyzés-sorozatunkkal igyekszünk tisztába tenni.
Célunk az, hogy hiteles és értékes információval segítsünk eligazodni az autószereléssel kapcsolatos városi legendák és a tények világában.

Vezérlés

Szeretné elkerülni a motor szívinfarktust?

A vezérlés a motor szíve; a szívbillentyűk működéséhez hasonlóan biztosítja a motor precíz összehangolását, melynek hiányában komoly motorkárosodás lép fel.

Legújabb blog-bejegyzésünkben ismét benézünk a motorháztető alá. Írásunkban egy méltatlanul elhanyagolt motor-területet járunk körbe, melyről szinte nem is tudunk, ezért hibátlan működését természetesnek vesszük. 

Mindaddig, míg meghibásodásával hírt nem ad magáról. De ekkor már nagyobb motor javítást von maga után.

Bejegyzésünkkel a használtautó vásárlást tervező kedves olvasóinknak is szeretnénk támpontok adásával segíteni, mert az autó vételárát jelentősen befolyásolja ennek a rendszernek az állapota.  

S akkor lássuk, melyik ez a terület és mi az a 3 lényeges dolog, amit gondos autó tulajdonosként tudnunk kell róla, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.       

Ez a terület nem más, mint a vezérlés. 

A vezérlés a motor szíve; a szívbillentyűk működéséhez hasonlóan biztosítja a motor precíz összehangolását, melynek hiányában komoly motorkárosodás lép fel. 

Vezérlés alatt gépjárműtípustól függően a vezérműszíjat és a vezérműláncot értjük, melyek feladata összehangolni a főtengelyt a vezérműtengellyel.

A gépjárművek többségénél gumi-szíjhajtást alkalmaznak (bordásszíj): ezt nevezzük vezérműszíjnak. Anyagát tekintve egy speciális gumi, üvegszál kábel és poliamid szövet keverékéből áll, melynek külső fele sima, belső oldalán pedig kereszt bordázott fogak találhatók.  

Ez a rendkívül erős anyagból készült alkatrész felelős a tengelyek egymáshoz viszonyított jól összehangolt, pontos pozíciójáért. 

Ezzel biztosítva a motor kiegyensúlyozott működését:

az optimális fogyasztást és teljesítmény-leadást.

Egyes típusok esetében szíjhajtás helyett lánccal oldották meg a hajtást  a mérnökök. A vezérműlánc előnye, hogy a vezérműszíjhoz képest  ritkábban szükséges a cseréjére, de mindenképpen szükséges

Ugyanis a többi mozgó-, kopó alkatrészhez hasonlóan a vezérműlánc sem az autó teljes élettartamára készül. A lánc megnyúlásából, a fogaskerekek és vezetők kopásából fakadóan a motor károsodhat, akár gazdasági totálkárt is előidézve, mely tetemes (több százezer-forintos vagy akár milliós nagyságrendű) javítási költséget von maga után. 

Összehasonlíthatatlanul magasabb költséget, mint amennyibe a vezérlés időben történő cseréje kerül. 

Ezért amennyiben csörgő vagy kerregő hangot hall, gondoljon a vezérlésre:

ezeket a tüneteket a hajtás meghibásodása is okozhatja. 

Ebben az esetben sürgősen keresse fel a szervizünket!

Ha a vezérlés-hiba gyanúja beigazolódik, cserélni szükséges az alkatrészeket.     

A 3 legfontosabb dolog amit tudni kell a vezérlés-cseréről

1. A vezérlés alkatrészeinek cseréjét kizárólag célszerszámmal szabad elvégezni. Ezt az információt azon kedves olvasóink figyelmébe ajánljuk, akik szeretik saját maguk szerelni  autójukat. 

A vezérlés nem megfelelő célszerszámmal történő cseréje akár nagyobb kárt idézhet elő, mint amelyet az alap meghibásodás jelent. Ezért minden esetben megbízható, szakértő szerelőre bízzuk a vezérlés-cserét!  

2. A vezérlés cseréjét mindig komplett szettben kell elvégezni mivel ez egy egységnek tekintendő. Egyes alkatrészek kihagyása nem hogy nem javasolt hanem szigorúan tilos.

Amikor vezérlésről beszélünk, a vezérműszíj- vagy lánc mellett a görgőket és a vízpumpát is tartalmazó “szettre” utalunk, melyeket egyszerre szükséges cserélni.  

Hogy miért van erre szükség?

Egyrészt azért, mert a gyári technológia is a komplett vezérlés szett cserét határozza meg. Mindebből következik, hogy a görgők élettartama megegyezik a vezérműszíjéval.

Másrészt a terelő és feszítőgörgők a vezérműszíj feszességét és elvezetését biztosítják.  Amennyiben elmarad a cseréje, működése idővel zajossá válhat. Súlyosabb esetekben a csapágy széthullik, ami a vezérműszíj szakadásához vezet.

A vízpumpát az autók többségénél a vezérműszíj hajtja, de vannak olyan típusok ahol hosszbordás szíjjal oldották meg ezt a feladatot. A vízpumpa cseréjének hiánya a hűtőfolyadék szivárgásához vezethet. Súlyosabb esetekben a csapágy széttörik, ami a szíjat félrevezeti és a műanyag vízpumpa lapátok is letörnek. 

Ezen hibák komoly motorkárosodást okozhatnak,  amely a fent említettek szerinti tetemes javítási költséget generál. 

Tehát nem érdemes kockáztatni az  alkatrészek cseréjének elmulasztását, mert ezzel autója biztonságos használatát, valamint többszörös javítási költségek felmerülését is kockáztatja.      

3. A gyártók típustól függően 60.000 – 180.000 km futásteljesítményt követően javasolják a vezérlés cseréjét, vagy 5-10 évenként, tekintettel  a magas hőingadozásra, amely a szíj elöregedését okozza. Amelyik gyártó által meghatározott értéket előbb elérjük, ahhoz szükséges igazodni. 

Konklúzióként mindenképpen a motor-szívinfarktus megelőzését javasoljuk, mert az ebből fakadó kár hatványozottan nagyobb kellemetlenséget, hosszabb javítási időt és javítási költséget generál, mint a meghibásodást megelőző csere.  

S hogy mit tehetünk a megelőzés érdekében?

A vezérlés optimális működésének biztosítása érdekében egyértelműen a proaktív tulajdonosi hozzáállást javasoljuk:  

– használt autó vásárlása előtt az eladótól  érdeklődjünk  a legutóbbi vezérlés szett és olaj csere dátuma felől, lehetőleg számlával, vagy szervizkönyvvel alátámasztva. Ha ez nem elérhető, akkor a vételárba érdemes belekalkulálni a vezérlés-csere és az olajcsere árát és ennek figyelembevételével megállapodni az eladóval. 

– ha gázadásra erősödő, visító, sípoló, ritmikusan csattogó, ütemesen kattogó vagy csörgő hangot hall, az erős jelzés a vezérlés állapotának ellenőrzésére vonatkozóan. Haladéktalanul egyeztessen időpontot szervízünkben!

A vezérlés állapotáról való tisztességes meggyőződés érdekében a vezérlést takaró egység megbontása szükséges. Ekkor kapunk képet a károsodások, kopások mértékéről, melyek jelzik a vezérlés-csere szükségességét, s melynek alapján árajánlatot készítünk tisztelt ügyfeleinknek.

Autója szív-egészségének megőrzése érdekében várjuk szeretettel szervizünkben!

Leave a Replay

Iratkozz fel hírlevelünkre

Minden héten újabb szolgáltatást muttatunk be.