A komplett autószerelés rejtelmei

  1135 BUDAPEST, TAHI U. 87.

Sok általános tévhittel találkozunk komplett autójavító tevékenységünk során, melyeket bejegyzés-sorozatunkkal igyekszünk tisztába tenni.
Célunk az, hogy hiteles és értékes információval segítsünk eligazodni az autószereléssel kapcsolatos városi legendák és a tények világában.

Vezérlés

Szeretné elkerülni a motor szívinfarktust?

A vezérlés a motor szíve; a szívbillentyűk működéséhez hasonlóan biztosítja a motor precíz összehangolását, melynek hiányában komoly motorkárosodás lép fel.

Legújabb blog-bejegyzésünkben ismét benézünk a motorháztető alá. Írásunkban egy méltatlanul elhanyagolt motor-területet járunk körbe, melyről szinte nem is tudunk, ezért hibátlan működését természetesnek vesszük. 

Mindaddig, míg meghibásodásával hírt nem ad magáról. De ekkor már nagyobb motor javítást von maga után.

Bejegyzésünkkel a használtautó vásárlást tervező kedves olvasóinknak is szeretnénk támpontok adásával segíteni, mert az autó vételárát jelentősen befolyásolja ennek a rendszernek az állapota.  

S akkor lássuk, melyik ez a terület és mi az a 3 lényeges dolog, amit gondos autó tulajdonosként tudnunk kell róla, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.       

Ez a terület nem más, mint a vezérlés. 

A vezérlés a motor szíve; a szívbillentyűk működéséhez hasonlóan biztosítja a motor precíz összehangolását, melynek hiányában komoly motorkárosodás lép fel. 

Vezérlés alatt gépjárműtípustól függően a vezérműszíjat és a vezérműláncot értjük, melyek feladata összehangolni a főtengelyt a vezérműtengellyel.

A gépjárművek többségénél gumi-szíjhajtást alkalmaznak (bordásszíj): ezt nevezzük vezérműszíjnak. Anyagát tekintve egy speciális gumi, üvegszál kábel és poliamid szövet keverékéből áll, melynek külső fele sima, belső oldalán pedig kereszt bordázott fogak találhatók.  

Ez a rendkívül erős anyagból készült alkatrész felelős a tengelyek egymáshoz viszonyított jól összehangolt, pontos pozíciójáért. 

Ezzel biztosítva a motor kiegyensúlyozott működését:

az optimális fogyasztást és teljesítmény-leadást.

Egyes típusok esetében szíjhajtás helyett lánccal oldották meg a hajtást  a mérnökök. A vezérműlánc előnye, hogy a vezérműszíjhoz képest  ritkábban szükséges a cseréjére, de mindenképpen szükséges

Ugyanis a többi mozgó-, kopó alkatrészhez hasonlóan a vezérműlánc sem az autó teljes élettartamára készül. A lánc megnyúlásából, a fogaskerekek és vezetők kopásából fakadóan a motor károsodhat, akár gazdasági totálkárt is előidézve, mely tetemes (több százezer-forintos vagy akár milliós nagyságrendű) javítási költséget von maga után. 

Összehasonlíthatatlanul magasabb költséget, mint amennyibe a vezérlés időben történő cseréje kerül. 

Ezért amennyiben csörgő vagy kerregő hangot hall, gondoljon a vezérlésre:

ezeket a tüneteket a hajtás meghibásodása is okozhatja. 

Ebben az esetben sürgősen keresse fel a szervizünket!

Ha a vezérlés-hiba gyanúja beigazolódik, cserélni szükséges az alkatrészeket.     

A 3 legfontosabb dolog amit tudni kell a vezérlés-cseréről

1. A vezérlés alkatrészeinek cseréjét kizárólag célszerszámmal szabad elvégezni. Ezt az információt azon kedves olvasóink figyelmébe ajánljuk, akik szeretik saját maguk szerelni  autójukat. 

A vezérlés nem megfelelő célszerszámmal történő cseréje akár nagyobb kárt idézhet elő, mint amelyet az alap meghibásodás jelent. Ezért minden esetben megbízható, szakértő szerelőre bízzuk a vezérlés-cserét!  

2. A vezérlés cseréjét mindig komplett szettben kell elvégezni mivel ez egy egységnek tekintendő. Egyes alkatrészek kihagyása nem hogy nem javasolt hanem szigorúan tilos.

Amikor vezérlésről beszélünk, a vezérműszíj- vagy lánc mellett a görgőket és a vízpumpát is tartalmazó “szettre” utalunk, melyeket egyszerre szükséges cserélni.  

Hogy miért van erre szükség?

Egyrészt azért, mert a gyári technológia is a komplett vezérlés szett cserét határozza meg. Mindebből következik, hogy a görgők élettartama megegyezik a vezérműszíjéval.

Másrészt a terelő és feszítőgörgők a vezérműszíj feszességét és elvezetését biztosítják.  Amennyiben elmarad a cseréje, működése idővel zajossá válhat. Súlyosabb esetekben a csapágy széthullik, ami a vezérműszíj szakadásához vezet.

A vízpumpát az autók többségénél a vezérműszíj hajtja, de vannak olyan típusok ahol hosszbordás szíjjal oldották meg ezt a feladatot. A vízpumpa cseréjének hiánya a hűtőfolyadék szivárgásához vezethet. Súlyosabb esetekben a csapágy széttörik, ami a szíjat félrevezeti és a műanyag vízpumpa lapátok is letörnek. 

Ezen hibák komoly motorkárosodást okozhatnak,  amely a fent említettek szerinti tetemes javítási költséget generál. 

Tehát nem érdemes kockáztatni az  alkatrészek cseréjének elmulasztását, mert ezzel autója biztonságos használatát, valamint többszörös javítási költségek felmerülését is kockáztatja.      

3. A gyártók típustól függően 60.000 – 180.000 km futásteljesítményt követően javasolják a vezérlés cseréjét, vagy 5-10 évenként, tekintettel  a magas hőingadozásra, amely a szíj elöregedését okozza. Amelyik gyártó által meghatározott értéket előbb elérjük, ahhoz szükséges igazodni. 

Konklúzióként mindenképpen a motor-szívinfarktus megelőzését javasoljuk, mert az ebből fakadó kár hatványozottan nagyobb kellemetlenséget, hosszabb javítási időt és javítási költséget generál, mint a meghibásodást megelőző csere.  

S hogy mit tehetünk a megelőzés érdekében?

A vezérlés optimális működésének biztosítása érdekében egyértelműen a proaktív tulajdonosi hozzáállást javasoljuk:  

– használt autó vásárlása előtt az eladótól  érdeklődjünk  a legutóbbi vezérlés szett és olaj csere dátuma felől, lehetőleg számlával, vagy szervizkönyvvel alátámasztva. Ha ez nem elérhető, akkor a vételárba érdemes belekalkulálni a vezérlés-csere és az olajcsere árát és ennek figyelembevételével megállapodni az eladóval. 

– ha gázadásra erősödő, visító, sípoló, ritmikusan csattogó, ütemesen kattogó vagy csörgő hangot hall, az erős jelzés a vezérlés állapotának ellenőrzésére vonatkozóan. Haladéktalanul egyeztessen időpontot szervízünkben!

A vezérlés állapotáról való tisztességes meggyőződés érdekében a vezérlést takaró egység megbontása szükséges. Ekkor kapunk képet a károsodások, kopások mértékéről, melyek jelzik a vezérlés-csere szükségességét, s melynek alapján árajánlatot készítünk tisztelt ügyfeleinknek.

Autója szív-egészségének megőrzése érdekében várjuk szeretettel szervizünkben!

Leave a Replay

Iratkozz fel hírlevelünkre

Minden héten újabb szolgáltatást muttatunk be.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Szeretne eligazodni az autószereléssel kapcsolatos városi legendák és a tények világában?
Hírlevelünkre feliratkozva nyertes pozícióba kerül az autója műszaki állapotának megőrzése felé vezető úton.
ErrorHere