Legújabb blog-bejegyzésünkben ismét benézünk a motorháztető alá. Írásunkban egy méltatlanul elhanyagolt motor-területet járunk körbe, melyről szinte nem is tudunk, ezért hibátlan működését természetesnek vesszük.
Mindaddig, míg meghibásodásával hírt nem ad magáról. De ekkor már nagyobb motor javítást von maga után.
Bejegyzésünkkel a használtautó vásárlást tervező kedves olvasóinknak is szeretnénk támpontok adásával segíteni, mert az autó vételárát jelentősen befolyásolja ennek a rendszernek az állapota.
S akkor lássuk, melyik ez a terület és mi az a 3 lényeges dolog, amit gondos autó tulajdonosként tudnunk kell róla, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.
Ez a terület nem más, mint a vezérlés.
A vezérlés a motor szíve; a szívbillentyűk működéséhez hasonlóan biztosítja a motor precíz összehangolását, melynek hiányában komoly motorkárosodás lép fel.
Vezérlés alatt gépjárműtípustól függően a vezérműszíjat és a vezérműláncot értjük, melyek feladata összehangolni a főtengelyt a vezérműtengellyel.
A gépjárművek többségénél gumi-szíjhajtást alkalmaznak (bordásszíj): ezt nevezzük vezérműszíjnak. Anyagát tekintve egy speciális gumi, üvegszál kábel és poliamid szövet keverékéből áll, melynek külső fele sima, belső oldalán pedig kereszt bordázott fogak találhatók.
Ez a rendkívül erős anyagból készült alkatrész felelős a tengelyek egymáshoz viszonyított jól összehangolt, pontos pozíciójáért.
Ezzel biztosítva a motor kiegyensúlyozott működését:
az optimális fogyasztást és teljesítmény-leadást.
Egyes típusok esetében szíjhajtás helyett lánccal oldották meg a hajtást a mérnökök. A vezérműlánc előnye, hogy a vezérműszíjhoz képest ritkábban szükséges a cseréjére, de mindenképpen szükséges!
Ugyanis a többi mozgó-, kopó alkatrészhez hasonlóan a vezérműlánc sem az autó teljes élettartamára készül. A lánc megnyúlásából, a fogaskerekek és vezetők kopásából fakadóan a motor károsodhat, akár gazdasági totálkárt is előidézve, mely tetemes (több százezer-forintos vagy akár milliós nagyságrendű) javítási költséget von maga után.
Összehasonlíthatatlanul magasabb költséget, mint amennyibe a vezérlés időben történő cseréje kerül.
Ezért amennyiben csörgő vagy kerregő hangot hall, gondoljon a vezérlésre:
ezeket a tüneteket a hajtás meghibásodása is okozhatja.
Ebben az esetben sürgősen keresse fel a szervizünket!
Ha a vezérlés-hiba gyanúja beigazolódik, cserélni szükséges az alkatrészeket.
A 3 legfontosabb dolog amit tudni kell a vezérlés-cseréről
1. A vezérlés alkatrészeinek cseréjét kizárólag célszerszámmal szabad elvégezni. Ezt az információt azon kedves olvasóink figyelmébe ajánljuk, akik szeretik saját maguk szerelni autójukat.
A vezérlés nem megfelelő célszerszámmal történő cseréje akár nagyobb kárt idézhet elő, mint amelyet az alap meghibásodás jelent. Ezért minden esetben megbízható, szakértő szerelőre bízzuk a vezérlés-cserét!
2. A vezérlés cseréjét mindig komplett szettben kell elvégezni mivel ez egy egységnek tekintendő. Egyes alkatrészek kihagyása nem hogy nem javasolt hanem szigorúan tilos.
Amikor vezérlésről beszélünk, a vezérműszíj- vagy lánc mellett a görgőket és a vízpumpát is tartalmazó “szettre” utalunk, melyeket egyszerre szükséges cserélni.
Hogy miért van erre szükség?
Egyrészt azért, mert a gyári technológia is a komplett vezérlés szett cserét határozza meg. Mindebből következik, hogy a görgők élettartama megegyezik a vezérműszíjéval.
Másrészt a terelő és feszítőgörgők a vezérműszíj feszességét és elvezetését biztosítják. Amennyiben elmarad a cseréje, működése idővel zajossá válhat. Súlyosabb esetekben a csapágy széthullik, ami a vezérműszíj szakadásához vezet.
A vízpumpát az autók többségénél a vezérműszíj hajtja, de vannak olyan típusok ahol hosszbordás szíjjal oldották meg ezt a feladatot. A vízpumpa cseréjének hiánya a hűtőfolyadék szivárgásához vezethet. Súlyosabb esetekben a csapágy széttörik, ami a szíjat félrevezeti és a műanyag vízpumpa lapátok is letörnek.
Ezen hibák komoly motorkárosodást okozhatnak, amely a fent említettek szerinti tetemes javítási költséget generál.
Tehát nem érdemes kockáztatni az alkatrészek cseréjének elmulasztását, mert ezzel autója biztonságos használatát, valamint többszörös javítási költségek felmerülését is kockáztatja.
3. A gyártók típustól függően 60.000 – 180.000 km futásteljesítményt követően javasolják a vezérlés cseréjét, vagy 5-10 évenként, tekintettel a magas hőingadozásra, amely a szíj elöregedését okozza. Amelyik gyártó által meghatározott értéket előbb elérjük, ahhoz szükséges igazodni.
Konklúzióként mindenképpen a motor-szívinfarktus megelőzését javasoljuk, mert az ebből fakadó kár hatványozottan nagyobb kellemetlenséget, hosszabb javítási időt és javítási költséget generál, mint a meghibásodást megelőző csere.
S hogy mit tehetünk a megelőzés érdekében?
A vezérlés optimális működésének biztosítása érdekében egyértelműen a proaktív tulajdonosi hozzáállást javasoljuk:
– használt autó vásárlása előtt az eladótól érdeklődjünk a legutóbbi vezérlés szett és olaj csere dátuma felől, lehetőleg számlával, vagy szervizkönyvvel alátámasztva. Ha ez nem elérhető, akkor a vételárba érdemes belekalkulálni a vezérlés-csere és az olajcsere árát és ennek figyelembevételével megállapodni az eladóval.
– ha gázadásra erősödő, visító, sípoló, ritmikusan csattogó, ütemesen kattogó vagy csörgő hangot hall, az erős jelzés a vezérlés állapotának ellenőrzésére vonatkozóan. Haladéktalanul egyeztessen időpontot szervízünkben!
A vezérlés állapotáról való tisztességes meggyőződés érdekében a vezérlést takaró egység megbontása szükséges. Ekkor kapunk képet a károsodások, kopások mértékéről, melyek jelzik a vezérlés-csere szükségességét, s melynek alapján árajánlatot készítünk tisztelt ügyfeleinknek.