Méltatlanul keveset említett, viszont a biztonságos közlekedés szempontjából
elengedhetetlen témával kezdjük blog-sorozatunkat: a fékfolyadékkal.
A fékfolyadék /1.ábra/ hétköznapi nevén – helytelenül – fékolaj, ugyanúgy a fékrendszer részét képezi mint a féktárcsa, fékbetét, fékcső stb.
Így ez is, mint más fékalkatrészek nagymértékben befolyásolja a fék hatékonyságát, tehát biztonsági szempontból kritikus szerepet tölt be a fékrendszer hibátlan működésében.
Ennek ellenére sokan figyelmen kívül hagyják az állapotát.
A fékfolyadék cseréjét bizonyos időközönként erősen ajánlott elvégeztetni, ugyanúgy, mint a motorban található folyadékok cseréjét.
Gondos ügyfeleink, akiket már tájékoztattunk ennek fontosságáról, ezt előrelátóan be is tervezik autójuk időszakos komplett javítási, karbantartási folyamatába.
A gyártó ajánlása általában 2 évenkénti cserét ír elő.
Ezt azért elengedhetetlen megtenni, mert a fékfolyadék hidrofil, azaz elegyedik a vízzel. Ezzel pedig romlik a minősége és a hatékonysága is.
És ez hogy fordulhat elő?
A fékfolyadék tartályon lévő szuszogón keresztül, valamint a gumi fékcsöveken átdiffundáló levegő nedvességével érintkezve magába szívja a víz molekulákat. Ezzel csökken a fékfolyadék forráspontja.
Miért baj ez?
Az általános DOT4+ fékfolyadék forráspontja 260 C° , a vízé köztudottan 100 C°. Tehát, ha elenyésző 3.7 % víz kerül a rendszerbe az már 180 C° fokra csökkenti a forráspontját.
Intenzív fékezéskor vízgőz keletkezik a fékrendszerben, ami levegő buborékokat eredményez. A levegő pedig összenyomhatóvá válik.
Mit eredményez ez a gyakorlatban?
Puhának és hatástalannak érezzük a fékpedált és meglepetten tapasztalhatjuk, hogy beesik padlóig, a várt – és szükséges – fékhatás pedig jelentős mértékben csökken vagy elmarad teljesen.
Sajnos ez a jelenség vészfékezéskor fordulhat elő leggyakrabban, valamint lejtmenetben történő folyamatos fékezés mellett: pont amikor a legnagyobb szükségünk van a gyors, precíz, megbízható fékteljesítményre.
Megoldásunk:
Speciális profi műszerrel /2.ábra/ pontosan megállapítható, hogy kell-e fékfolyadékot cserélni vagy sem. Az ellenőrzés legpontosabb módszere az, amikor a fékfolyadék tartályból vett mintát a tesztműszer felforralja és a kijelzőre kiírva tájékoztat a forrásponti hőmérsékletről. Ha egy DOT4+ fékfolyadék esetén 180-190 C° közötti értéket vagy ennél kevesebbet látunk a kijelzőn akkor az biztosan megérett a cserére.
Amit még lényeges tudni, hogy a mért érték a tartályban biztos, hogy magasabb mint mondjuk a hátsó munkahengereknél ahol jóval szennyezettebb a fékfolyadék. Tapasztalt mesterszerelőink ezt is számításba veszik a mérés során és ez alapján mérlegelik a folyadék cseréjének lehetőségét.
Fontos tudni, hogy a fékfolyadékban lévő víz sajnos korrodálja a fék fém alkatrészeit, /4. ábra/ ami további károkat okoz a fékrendszerben: a fékmunkahengerekben, a főfékhengerben, az ABS hidraulikában lévő kis dugattyúkban. Ezen alkatrészek rozsdásodása először “csak” fékhatás csökkenést okoz, majd működési zavart, melynek javítási költsége jócskán meghaladja a fékfolyadék csere költségét.
Nem is beszélve a komoly baleset előidézésének fokozott kockázatáról, amelyet mindenképpen érdemes elkerülni.
Ezen hibák sorozata és akár drámai következményei megelőzhetőek a rendszeres fékfolyadék ellenőrzéssel és cserével, mellyel a fékrendszer javítási költségei is minimalizálhatóak.
Érdekesség,
hogy 2021-ig nem képezte a műszaki vizsga részét a fékfolyadék forráspontjának ellenőrzése.
Jó, ha tudjuk,
hogy a különböző DOT-osztályú fékfolyadékokat nem szabad egymással elegyíteni, összekeverni. (DOT 3, DOT 4, DOT 4+, DOT 5, DOT 5.1) Azaz DOT 3-at a DOT 4-el, a DOT 4 a DOT 5-el vagy a DOT 5-t a DOT 3-al nem összekeverhetők.
Az ABS-el szerelt autókba pedig tilos DOT 3-as teljesítményszintű fékfolyadékot tölteni!
Ellenőriztesse rendszeresen és ha szükséges cseréltesse fékfolyadékát szervizünkben!
Higgye el megéri.