A fékfolyadék avagy “fékolaj” - 4Tölgyesi Autószerviz

info@tolgyesiautoszerviz.hu

A komplett autószerelés rejtelmei

  1135 BUDAPEST, TAHI U. 87.

info@tolgyesiautoszerviz.hu

Sok általános tévhittel találkozunk komplett autójavító tevékenységünk során, melyeket bejegyzés-sorozatunkkal igyekszünk tisztába tenni.
Célunk az, hogy hiteles és értékes információval segítsünk eligazodni az autószereléssel kapcsolatos városi legendák és a tények világában.

a fékfolyadék avagy a fékolaj

A fékfolyadék avagy “fékolaj”

”A műszaki vizsgán jelesre vizsgázott az autóm, tehát hibátlan!” ”Fékbetétet és féktárcsát is cseréltettem, biztos minden körülmények között tökéletesen működik a fék!” Bár azt gondoljuk, lehet mégsem tettünk meg mindent szeretett autónk biztonságos működése érdekében.

Méltatlanul keveset említett, viszont a biztonságos közlekedés szempontjából

elengedhetetlen témával kezdjük blog-sorozatunkat: a fékfolyadékkal. 

1 ábra: a fékfolyadék feltöltése

fékfolyadék /1.ábra/ hétköznapi nevén – helytelenül –  fékolaj,  ugyanúgy a fékrendszer részét képezi mint a féktárcsa, fékbetét, fékcső stb. 

Így ez is, mint más fékalkatrészek nagymértékben befolyásolja a fék hatékonyságát, tehát biztonsági szempontból kritikus szerepet tölt be a fékrendszer hibátlan működésében. 

Ennek ellenére sokan figyelmen kívül hagyják az állapotát.

A fékfolyadék cseréjét bizonyos időközönként erősen ajánlott elvégeztetni, ugyanúgy, mint a motorban található  folyadékok cseréjét. 

Gondos ügyfeleink, akiket  már tájékoztattunk ennek fontosságáról, ezt előrelátóan be is tervezik autójuk időszakos komplett javítási, karbantartási folyamatába. 

A gyártó ajánlása általában 2 évenkénti cserét ír elő.

Ezt azért elengedhetetlen megtenni, mert a fékfolyadék hidrofil, azaz elegyedik a vízzel. Ezzel pedig romlik a minősége és a hatékonysága is.

És ez hogy fordulhat elő?

A fékfolyadék tartályon lévő szuszogón keresztül, valamint a gumi fékcsöveken átdiffundáló levegő nedvességével érintkezve  magába szívja a víz molekulákat. Ezzel csökken a fékfolyadék forráspontja. 

Miért baj ez?

Az általános DOT4+ fékfolyadék forráspontja 260 C° , a vízé köztudottan 100 C°. Tehát, ha elenyésző 3.7 % víz kerül a rendszerbe az már 180 C° fokra csökkenti a forráspontját.  

Intenzív fékezéskor vízgőz keletkezik a fékrendszerben, ami levegő buborékokat eredményez. A levegő pedig összenyomhatóvá válik.

Mit eredményez ez a gyakorlatban?

Puhának és hatástalannak érezzük a fékpedált és meglepetten tapasztalhatjuk, hogy beesik padlóig, a várt  – és szükséges – fékhatás pedig jelentős mértékben csökken vagy elmarad teljesen. 

Sajnos ez a jelenség vészfékezéskor fordulhat elő leggyakrabban, valamint lejtmenetben történő folyamatos fékezés mellett: pont amikor a legnagyobb szükségünk van a gyors, precíz, megbízható fékteljesítményre.

Megoldásunk:

Speciális profi műszerrel /2.ábra/ pontosan megállapítható, hogy kell-e fékfolyadékot cserélni vagy sem. Az ellenőrzés legpontosabb módszere az, amikor a fékfolyadék tartályból vett mintát a tesztműszer felforralja és a kijelzőre kiírva tájékoztat a forrásponti hőmérsékletről. Ha egy DOT4+ fékfolyadék esetén 180-190 C° közötti értéket vagy ennél kevesebbet látunk a kijelzőn akkor az biztosan megérett a cserére. 

2. ábra: a fékfolyadék forráspontjának mérése célműszerrel

Amit még lényeges tudni, hogy a mért érték a tartályban biztos, hogy magasabb mint mondjuk a hátsó munkahengereknél ahol jóval szennyezettebb a fékfolyadék. Tapasztalt mesterszerelőink ezt is számításba veszik a mérés során és ez alapján mérlegelik a folyadék cseréjének lehetőségét.

3. ábra: fékmunkahenger félig kinyomott fékdugattyúval
4. ábra: korrodált kiszerelt fékdugattyú amit a fékfolyadékba jutott víz okozott

Fontos tudni, hogy a fékfolyadékban lévő víz sajnos korrodálja a fék fém alkatrészeit, /4. ábra/ ami további károkat okoz a fékrendszerben: a fékmunkahengerekben, a főfékhengerben,  az ABS hidraulikában lévő kis dugattyúkban. Ezen alkatrészek rozsdásodása először “csak” fékhatás csökkenést okoz, majd működési zavart, melynek javítási költsége jócskán meghaladja a fékfolyadék csere költségét. 

Nem is beszélve a komoly baleset előidézésének fokozott kockázatáról, amelyet mindenképpen érdemes elkerülni. 

Ezen hibák sorozata és akár drámai következményei megelőzhetőek a rendszeres fékfolyadék ellenőrzéssel és cserével, mellyel a fékrendszer javítási  költségei is minimalizálhatóak.

Érdekesség,

hogy 2021-ig nem képezte a műszaki vizsga részét a fékfolyadék forráspontjának ellenőrzése. 

Jó, ha tudjuk,

hogy  a különböző DOT-osztályú fékfolyadékokat nem szabad egymással elegyíteni, összekeverni. (DOT 3, DOT 4, DOT 4+, DOT 5, DOT 5.1) Azaz DOT 3-at a DOT 4-el, a DOT 4 a DOT 5-el vagy a DOT 5-t a DOT 3-al nem összekeverhetők.

Az ABS-el szerelt autókba pedig tilos DOT 3-as teljesítményszintű fékfolyadékot tölteni!

Ellenőriztesse rendszeresen és ha szükséges cseréltesse   fékfolyadékát szervizünkben!  

Higgye el megéri.

Leave a Replay

Iratkozz fel hírlevelünkre

Minden héten újabb szolgáltatást muttatunk be.

Kedves Ügyfeleink!
Dec. 19 - Jan. 7-ig
zárva vagyunk.