A komplett autószerelés rejtelmei

  1135 BUDAPEST, TAHI U. 87.

Sok általános tévhittel találkozunk komplett autójavító tevékenységünk során, melyeket bejegyzés-sorozatunkkal igyekszünk tisztába tenni.
Célunk az, hogy hiteles és értékes információval segítsünk eligazodni az autószereléssel kapcsolatos városi legendák és a tények világában.

a fékfolyadék avagy a fékolaj

A fékfolyadék avagy “fékolaj”

”A műszaki vizsgán jelesre vizsgázott az autóm, tehát hibátlan!” ”Fékbetétet és féktárcsát is cseréltettem, biztos minden körülmények között tökéletesen működik a fék!” Bár azt gondoljuk, lehet mégsem tettünk meg mindent szeretett autónk biztonságos működése érdekében.

Méltatlanul keveset említett, viszont a biztonságos közlekedés szempontjából

elengedhetetlen témával kezdjük blog-sorozatunkat: a fékfolyadékkal. 

1 ábra: a fékfolyadék feltöltése

fékfolyadék /1.ábra/ hétköznapi nevén – helytelenül –  fékolaj,  ugyanúgy a fékrendszer részét képezi mint a féktárcsa, fékbetét, fékcső stb. 

Így ez is, mint más fékalkatrészek nagymértékben befolyásolja a fék hatékonyságát, tehát biztonsági szempontból kritikus szerepet tölt be a fékrendszer hibátlan működésében. 

Ennek ellenére sokan figyelmen kívül hagyják az állapotát.

A fékfolyadék cseréjét bizonyos időközönként erősen ajánlott elvégeztetni, ugyanúgy, mint a motorban található  folyadékok cseréjét. 

Gondos ügyfeleink, akiket  már tájékoztattunk ennek fontosságáról, ezt előrelátóan be is tervezik autójuk időszakos komplett javítási, karbantartási folyamatába. 

A gyártó ajánlása általában 2 évenkénti cserét ír elő.

Ezt azért elengedhetetlen megtenni, mert a fékfolyadék hidrofil, azaz elegyedik a vízzel. Ezzel pedig romlik a minősége és a hatékonysága is.

És ez hogy fordulhat elő?

A fékfolyadék tartályon lévő szuszogón keresztül, valamint a gumi fékcsöveken átdiffundáló levegő nedvességével érintkezve  magába szívja a víz molekulákat. Ezzel csökken a fékfolyadék forráspontja. 

Miért baj ez?

Az általános DOT4+ fékfolyadék forráspontja 260 C° , a vízé köztudottan 100 C°. Tehát, ha elenyésző 3.7 % víz kerül a rendszerbe az már 180 C° fokra csökkenti a forráspontját.  

Intenzív fékezéskor vízgőz keletkezik a fékrendszerben, ami levegő buborékokat eredményez. A levegő pedig összenyomhatóvá válik.

Mit eredményez ez a gyakorlatban?

Puhának és hatástalannak érezzük a fékpedált és meglepetten tapasztalhatjuk, hogy beesik padlóig, a várt  – és szükséges – fékhatás pedig jelentős mértékben csökken vagy elmarad teljesen. 

Sajnos ez a jelenség vészfékezéskor fordulhat elő leggyakrabban, valamint lejtmenetben történő folyamatos fékezés mellett: pont amikor a legnagyobb szükségünk van a gyors, precíz, megbízható fékteljesítményre.

Megoldásunk:

Speciális profi műszerrel /2.ábra/ pontosan megállapítható, hogy kell-e fékfolyadékot cserélni vagy sem. Az ellenőrzés legpontosabb módszere az, amikor a fékfolyadék tartályból vett mintát a tesztműszer felforralja és a kijelzőre kiírva tájékoztat a forrásponti hőmérsékletről. Ha egy DOT4+ fékfolyadék esetén 180-190 C° közötti értéket vagy ennél kevesebbet látunk a kijelzőn akkor az biztosan megérett a cserére. 

2. ábra: a fékfolyadék forráspontjának mérése célműszerrel

Amit még lényeges tudni, hogy a mért érték a tartályban biztos, hogy magasabb mint mondjuk a hátsó munkahengereknél ahol jóval szennyezettebb a fékfolyadék. Tapasztalt mesterszerelőink ezt is számításba veszik a mérés során és ez alapján mérlegelik a folyadék cseréjének lehetőségét.

3. ábra: fékmunkahenger félig kinyomott fékdugattyúval
4. ábra: korrodált kiszerelt fékdugattyú amit a fékfolyadékba jutott víz okozott

Fontos tudni, hogy a fékfolyadékban lévő víz sajnos korrodálja a fék fém alkatrészeit, /4. ábra/ ami további károkat okoz a fékrendszerben: a fékmunkahengerekben, a főfékhengerben,  az ABS hidraulikában lévő kis dugattyúkban. Ezen alkatrészek rozsdásodása először “csak” fékhatás csökkenést okoz, majd működési zavart, melynek javítási költsége jócskán meghaladja a fékfolyadék csere költségét. 

Nem is beszélve a komoly baleset előidézésének fokozott kockázatáról, amelyet mindenképpen érdemes elkerülni. 

Ezen hibák sorozata és akár drámai következményei megelőzhetőek a rendszeres fékfolyadék ellenőrzéssel és cserével, mellyel a fékrendszer javítási  költségei is minimalizálhatóak.

Érdekesség,

hogy 2021-ig nem képezte a műszaki vizsga részét a fékfolyadék forráspontjának ellenőrzése. 

Jó, ha tudjuk,

hogy  a különböző DOT-osztályú fékfolyadékokat nem szabad egymással elegyíteni, összekeverni. (DOT 3, DOT 4, DOT 4+, DOT 5, DOT 5.1) Azaz DOT 3-at a DOT 4-el, a DOT 4 a DOT 5-el vagy a DOT 5-t a DOT 3-al nem összekeverhetők.

Az ABS-el szerelt autókba pedig tilos DOT 3-as teljesítményszintű fékfolyadékot tölteni!

Ellenőriztesse rendszeresen és ha szükséges cseréltesse   fékfolyadékát szervizünkben!  

Higgye el megéri.

Leave a Replay

Iratkozz fel hírlevelünkre

Minden héten újabb szolgáltatást muttatunk be.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Szeretne eligazodni az autószereléssel kapcsolatos városi legendák és a tények világában?
Hírlevelünkre feliratkozva nyertes pozícióba kerül az autója műszaki állapotának megőrzése felé vezető úton.
ErrorHere